dinsdag 10 augustus 2010

Wat verkiest u?

Leven na de dood. Al eens over nagedacht? Ik geloof namelijk niet in reïncarnatie. Stel je voor. In het ene leven zit je opgescheept met Filip De Winter, terwijl je in het vorige leven al de hond was van Hitler, en in het leven daarna word je plots een ordinaire laboratoriumrat en sterf je een trage en pijnlijke dood, en daarna moet je, eeuwen later,  als kosmosvoorzitter misschien de intergalactische integratieproblematiek gaan oplossen, en kan je je al die afleveringen van Star Trek niet eens meer herinneren!
Ook het idee om doodgewoon in de Hemel terecht te komen lijkt me niet echt geweldig. Dan zit je daar met een hoop naasteliefders in het verblindend witte licht zonder zonnebril, want die hebben ze natuurlijk niet meegegeven in je kist. En geld om een nieuwe te kopen heb je ook al niet want geld is de bron van alle Kwaad. Dat wordt afgepakt door Sint Pieter aan de Hemelpoort, terwijl hij nakijkt of je christelijke visum wel in orde is. Niet dat ik in aamerking zou komen voor zo'n visum natuurlijk, met mijn heidense inborst en dito levenswijze. Hop naar de Hel dan maar? Ook niet echt gezellig bij het haardvuur zitten als er rondom je wordt gemarteld, gepijnigd en geweeklaagd dat het een lieve lust is. En de ergste marteling van al: je wordt geacht je te verkleden zoals iedereen, in zwart rode pakjes, met hoorntjes, drietanden en staarten...Aaaargh eeuwig carnaval!
 Dan liever niks, noppes, nada, De Leegte, Het Niets, weg, alleen maar een asrestje tussen de boterbloemen en de weegbree. Met een sporadisch lieveheersbeestje dat eens langskomt om goeiedag te zeggen. Of de wind die je meeneemt op wereldreis. En verder moet je niks. Lijkt me heel vredig.

5 opmerkingen:

  1. Wacht maar tot de hond van de buren over je heen komt pissen! :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Euh, mag ik niet gewoon lekker in een lange witte jurk op een wolk naar mijn geliefden zitten kijken??

    Leuk blog overigens, ik abonneer me even....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Awel Denise, De Leegte is ook wat ik verwacht, alleen stel ik me dat helemaal niet zo aantrekkelijk en zen voor hoor. Misschien als ik oud ben :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hihi, jij maakt de hel nog verschrikkelijker dan Dante en de hemel is zo te lezen ook een soort hel ;-) Trouwens, de hemel en de hel zijn overbevolkt, wie weet kom je je irritante buren of oud-klasgenoten of vervelende collega's tegen in het hiernamaals, dat wil toch niemand?!
    Laat mij ook maar meegevoerd worden door wind of water, heerlijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Stien (de oorspronkelijke)11 augustus 2010 om 03:16

    Tja, aan die leegte is helemaal niks voorstellen aan, natuurlijk. Daarom is het ook de leegte, of het niets. Geen bewustzijn meer, überhaupt geen zijn meer, hooguit nog een restje as. Dus zennig of rustig, tja, wellicht wel, alleen zul je er zelf niks van weten. Maar het is ook wat ik verwacht, ja. Al vind ik eigenlijk wel leuker om me voor te stellen dat al mijn geliefde overledenen daar toch nog ergens rondzweven en al dan niet goedkeurend knikken of een vettige knipoog geven bij wat ik doe of laat. Weet je, ik geef er zelfs vaak één terug ;-)

    BeantwoordenVerwijderen