dinsdag 4 november 2008

sugar, oh honey honey


Ik heb weer goed voornemen. En het is geeneens nieuwjaar. Wat zeg je me daarvan?

Nu ben ik altijd wel erg terughoudend in het aankondigen van mijn recentste goede voornemens omdat die meestal even snel verdwijnen als ze gekomen zijn. En het is zo sneu om iemand blij te maken met een spreekwoordelijke dode mus.

Maar deze is wel een blijvertje. Voorlopig althans.

Ik ga afkicken van mijn suikerverslaving in 21 dagen.

Toen ik mijn goed voornemen gisteren toevertrouwde aan de collega's moesten ze eens hartelijk lachen. Niet met het voornemen op zich, maar met de methode. Het is namelijk de .... Sonia Kimpen-methode!! Ik denk dat 90% van onze bevolking het direct wel ergens voelt kriebelen of steken of irriteren als ze de naam Sonia Kimpen horen, dus ik had geen andere reactie verwacht dan spot en hoongelach. En toen ik vanmiddag ostentatief mijn Sonia Kimpen brood op tafel legde, vonden ze het natuurlijk helemáál hilarisch en hadden ze meteen Sonia's vette bankrekening gemaakt toen ik vertelde hoeveel het me gekost had.

Maar het kan me allemaal niet schelen.

Ik moet ervan af. Ik wil me weer energiek en fit voelen om dingen te ondernemen. Ik wil terug gewoon één koekje of één stukje chocolade kunnen eten zonder altijd maar meer en meer en meer te moeten. Ik wil geen roofbouw meer plegen op mijn lijf door zo maar alles onbedachtzaam in mijn mond te proppen.
Het moest, want ik was niet goed bezig. Zeker niet als je op één luttele avond in één ruk een hele tablet witte chocolade naar binnen speelt en dan nog op zoek gaat naar koekjes, wafels of snoep, en niks vindt en dan maar begint aan de choco pops van de kinderen om je dan 'smorgens aan het ontpijt vol te proppen met witte boterhammen met choco of speculaaspasta. En ga zo maar door. "De suikerkermis" noemt Sonia het....

Dat ik al aan dag 2 zit, beschouw ik alvast als een bewijs van mijn doorzettingsvermogen.

En wat ik dan wel mag eten, vraagt u zich misschien af?
Wel, veel groenten (altijd minstens de helft van je bord), 2 à 3 keer per dag fruit, volkoren maar liefst speltbrood, volkoren pasta, aardappelen, kleine portie vlees, vis, goede zuivelprodukten... Heel gewone dingen dus. En gevarieerd. Het mag geen dieet worden, alleen afblijven van alles waar geraffineerde suiker in zit. En zoetstoffen? Die houden blijkbaar je smaakpapillen voor de gek of zoiets. Dus dan mag ook niet. Dat zal misschien nog het moeilijkste zijn, mijn dagelijkse blikjes Cola Zero laten staan. En ook de wijn hè. 21 dagen geen wijn... *slik*

5 opmerkingen:

  1. Ben benieuwd hoe het afloopt! Ik was dat namelijk ook van plan, maar ga dus nog even de kat uit de boom kijken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ooh, ik doe een beetje mee, ik sta op een tarwevrij dieet en probeer ook zoveel mogelijk geraffineerde suikers te vermijden. Chocolade is ook niet aan mij besteed, dus veel snoepgedoe zit er niet in ;) SUCCES!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @jo, moogt gij dan bvb wel speltbrood eten?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja speltbrood en pasta en maispasta enzo wel idd

    BeantwoordenVerwijderen