vrijdag 7 december 2007

Schoon Vlaamsch

Uit het voormalig literair tijdschrift Diogenes
Een reeks (ware) uitspraken, die ons doen nadenken over de kennis, de rijkdom en de armoede van het Nederlands bij vele van onze landgenoten.

UITTREKSELS VAN BRIEVEN OMTRENT SOCIALE HUISVESTING

- Even leg ik mij naar u om U enkele letters toe te dienen.
- Mijn vochtontwikkeling in de huiskamer is niet meer te houden.
- De hond blaft de hele avond en met de kat is het hetzelfde geval.
- Het 6de kind is op komst en staat voor de deur.
- Mijn man loopt met bromgieters (bronchitis) en mijn borsten piepen ook al.
- Ik moet elke dag bevallen, zodoende wordt mijn woning te klein.
- Ik wou graag een aanval op uw goedheid doen.
- Weleerwaarde heer directeur, hiermede kom ik een aanzoek doen.
- Ruim zes jaar ben ik getrouwd met een kind van anderhalf jaar.
- Mijn buurman stinkt naar gas, ik denk dat hij een gat heeft.
- Met eerwaarde beschuldigingen richt ik mij tot U hoogheid.
- Mijn woning wordt te klein want ik krijg ieder jaar een kind bij. Mr. De directeur, daar moet u wat aan doen.
- Wilt U eens naar mijn bovenkamer kijken, die zit vol barsten.
- Mijn water loopt steeds over.
- Ik heb zo’n last van mieren in mijn fundament.
- Het vocht dringt door de vloer van de slaapkamer van mijn oude buurman die helemaal beschimmeld en verrot is.
- U kunt voelen dat mijn gevoel niet goed is. Doet U het eens.
- Mijn vrouw ligt in de gymologische afdeling van de W.C..
- Ik wil mijn gat gedicht hebben, ik heb er last van.
- Ik heb reumatiek en een kind van vier jaar. Dat komt allemaal van de vocht. U moet hier iets aan doen.
- Nu vraag ik U, moet dat zo blijven ? Aan de ene kant is mijn vrouw in verwachting, aan de andere kant regent het binnen.
- Ik ben niet iemand die zo maar gas laat vliegen.
- Toen ik nog een kachel had deed ik een hoop op de kachel. Nu moet ik alles op het gasfornuis doen.
- Mr. De Directeur, ik lig met vier dochters bloot onder de pannen, ge moet eens komen kijken als het regent en waait.
- Mag ik dus ruilen met mijn overbuurman daar die weduwe is en geen kinderen heeft.
- Hiermede wil ik u vragen mijn afwatering eens onder handen te nemen.
- Wij verzoeken om meer gas daar ik op 5 maart een zoon heb bijgeboren wat me door de drukte geheel door het hoofd is geschoten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten