donderdag 6 december 2007

Vandaag gehoord op de radio. Marino Keulen vraagt de moslims om geen arm schaap te slachten voor hun Offerfeest, maar geld te geven aan hulporganisatie voor minderbedeelden. Aan arme schapen dus. Blijkbaar kan die keuze gemaakt worden binnen Islam. Was vast een idee van Mustafa Vandenbosch van de Koran-geïnspireerde Gaia. Ik vind het alvast een mooi alternatief.



Maar ik moet oppassen wat ik hier schrijf. Ik leef gelukkig niet in Soedan, maar voor je het weet wordt er één of andere fatwa over je uitgesproken omdat je bv. per ongeluk je beer de naam Mohammed hebt gegeven.


Vanmiddag opperde een dierbare collega dat de klaslerares, die hiervoor verketterd werd, het eigenlijk heel simpel had kunnen oplossen. Er lopen immers massa's veel Mohammeds rond. Als we goed nadenken kennen we er waarschijnlijk allemaal wel minstens één; waarom heeft die lerares haar beer dan niet naar bv. nonkel Mohammed, of buur Mohammed of slager Mohammed, of telefoonwinkelhouder Mohammed of eender welke fijne Mohammed dan ook genoemd? Of naar één van de zonen van haar rechter. Want welke rechtgeaarde Godvrezende Mohammedaan heeft geen zoon die Mohammed heet? Dan had ze toch gewoon tegen haar religieuze rechter kunnen zeggen: "Maar Meneer, onze klasbeer is niet genoemd naar onze Profeet hoor, ik zou niet durven, o neen, maar gewoon naar úw zoon, echt waar, uw bloedeigen zoon, omdat we zijn naam zo prachtig vonden en omdat uw zoon ook zo'n prachtig mens is en zo'n prachtig werk levert en de hele klas zo immens veel bewondering voor hem heeft! Daar kunt u toch geen probleem mee hebben? Dat toch een zeer grote eer voor onze klasbeer, Meneer?"
En in dit kader moest ik ook nog aan de klasvissen van Grote Bloem denken. In Soedan zouden zij waarschijnlijk een school Mohammedaantjes genoemd worden. (flauw, zeer flauw, ik weet het)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten