vrijdag 16 november 2007

Breipoging 1


Ik heb een leuk boekje gekocht in een onweerstaanbare (maar waarschijnlijk tevergeefse) bui van "ik wil gaan handwerken". Enfin, ik zag het liggen en dacht, ach waarom ook niet. Het wordt nu trouwens echt wel tijd om wat ambachtelijke huisvlijt te leren, want ik word binnenkort 32. Op die gezegende leeftijd moet een mens toch op zijn minst al een tafellopertje gehaakt hebben, niet?
Er staat vannalles in, in dit leuk boekje. Heel veel leuke dingetjes gaande van kasten, knuffels, kleren, gordijnen, dekentjes tot mutsjes, kussenhoesjes, tafeltjes en tafelkleedjes, pyamazakjes en muurstickers... Klinkt veelbelovend, ware het niet dat 90% van de dingen een groot "ach laat maar, veel te moeillijk"-gehalte heeft voor mij. Voor vlijtige huisvrouwtjes, zoals er veel te vinden zijn hiernaast, is de hele inhoud waarschijnlijk al lang geen uitdaging meer. Maar ik weet begot zelfs nog niet hoe je een knoopje in een draadje legt om pakweg een knoop te beginnen aannaaien. Nog leker dan leek op handwerkvlak dus.
Maar toch. Mijn eerste gedachte was: "Waar een wil is is een weg". Daarna dacht ik, bij het doorbladeren van het leuke boekje: "Laat ons eens beginnen met breien". Kan niet erg ingewikkeld zijn als je begint bij het allerbeginste begin, zoals het leuke boekje pretendeert. "Breien is makkelijk", staat er immers te lezen. "Zo dus, dit leuke boekje kan me vast wel door de allereerste brei-obstakels heen helpen", was alvast mijn derde gedachte.
Om me iets of wat redelijk voor te bereiden trok ik naar de winkel alwaar ik mezelf 3 paar breinaalden en 2 bolletjes wol (voor een kindersjaaltje) aanschafte. "Goed begonnen is half gewonnen", moet mijn vierde gedachte geweest zijn.
Maaaaar, de beschrijving in zulke vulgariserende handwerkboekjes lijken op het eerst zicht allemaal poepsimpel. Tot je eraan begint.
Het resultaat van 3 uur proberen, sukkelen, behelpen, lostrekken, in mijn vinger prikken, vloeken, met de draad vechten, opgeven en terug opnieuw beginnen: Ik heb 20 steken opgezet!! Vraag me niet hoe, maar ik heb ze opgezet.
Binnenkort het vervolg.
Oh ja het bewijs van mijn opgezette steken moet ik u nog even schuldig blijven, wegens momenteel geen kodak in mijn bezit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten