zaterdag 19 juli 2008

Provençaalse mosselen


Het is niet van mijn gewoonte, recepten posten. Ik denk altijd dat anderen denken van: tssssss, daar ontbreekt vanalles aan, ik kan dat veel lekkerder maken... Maar dit heeft daarstraks zó gesmaakt dat ik het u niet kan aandoen het voor mezelf te houden.

Voor 2 à 3 personen.

2 à 3 kg mosselen
4 grote vleestomaten, gepeld en in blokjes OF 1 blik tomatenblokjes
1 blikje tomatenpuree
2 uien
2 dikke tenen knoflook, of meer naar believen
1/2 glas witte wijn
veel verse peterselie
veel verse basilicum
1 koffielepel gedroogde oregano (vind ik straffer van smaak dan verse)
olijfolie
zwarte peper uit de molen

Spoel de mosselen en smijt de kapotte en volledig open exemplaren weg.
Snijd de uien in ringen en stoof ze 2 min. aan in olijfolie. Doe daarna de geplette knoflook erbij. Temper het vuur en laat nog enkele minuten met deksel op de pan verder stoven (zorg dat de look niet aanbrandt).
Doe de tomaten + puree erbij en daarna de fijngesneden peterselie en de helft van de fijngesneden basilicum. Strooi er een koffielepel oregano op. Laat nog een 3 tal minuten sudderen op middelmatig vuur.
Doe de mosselen erbij, roer wat door elkaar, zodat de tomaten zich over alle mosselen verdelen.
Giet er een half glas witte wijn op, de rest van de basilicum. Laat 5 minuten koken op hoog vuur. Ga er even flink met de pepermolen over, schudt op, en laat nog eens 5 minuten koken.
Tot alle mosselen mooi open staan en een stevige 'beet' hebben.
Niet alleen de mosselen zijn heerlijk, maar ook de 'soep' is om van te smikkelen.
Dien op met knapperig ciabattabrood en knoflookboter.

2 opmerkingen:

  1. Het spijt me, er doet een award de ronde, ik moest hem aan mijn favoriete blogs toekennen en ge stond er tussen.:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ons favoriete mosselrecept! En op nog een dikke snuif pimiento na hetzelfde (al vergeet ik die soms en dan is het nog lekker, maar dat wist je al).

    BeantwoordenVerwijderen