dinsdag 15 mei 2007

Guacamole



Vanmiddag had ik ineens een onweerstaanbare zin in guacamole. Koriander en lenteuitjes lagen nog in de ijskast op het werk, alsook olijfolie en dergelijke. Het enige dat nog ontbrak was een lekkere sappige avocado. Om 12 repte ik me dan ook als de wiedeweerga naar de City Delhaize om de hoek, waar ik alle avocado's één voor één, handmatig, op hun malsheid heb getest. Immers, een guacamolerijp exemplaar is zelden of nooit te vinden in supermarkten waar het fruit meestal nog steenhard ligt te wezen. Even leek mijn guacamoledroom in duigen te vallen, want geen elke avocado leek zacht genoeg. Maar God was met mij vandaag, want zowaar, het laatste exemplaar had gewoonweg dé perfecte smeuïgheidsgraad!


Terug op het werk heb ik werk gemaakt van 2 lekkere broodjes. Eéntje met kip en guacamole en ééntje met guacamole en tonijn. Lekker lekker lekker.


Bovendien heb ik de culinaire wereld van collega K. hierdoor weer een beetje groter gemaakt.

Ziehier het recept.


Guacomole voor 1 persoon


1 malse avocado
2 lenteuitjes of rode uitjes
citroensap
olijfolie
koriander
1 rijpe tomaat
peper
zout
komijnpoeder
1 teentje geperste knoflook


Snij de avocado in kleine stukjes en doe in een kommetje samen met de gesnipperde uitjes, gehakte koriander, citroensap, look en een flinke scheut olijfolie. Plet alles goed met een vork totdat de avocado een pasta is geworden. Ontvel en ontpit de tomaat en snij in hele kleine stukjes en doe ze bij de avocadopasta. Mengen en op smaak brengen met peper, zout en komijnpoeder.

Lekker als dip bij de nacho's of gewoon op brood met kip of tonijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten